Tips og Råd

 

For å endre din livsstil og livskvalitet er det fem områder vi må se på. Hvor vil du og hva ønsker du og oppnå med din kropp og helse? Hvor er du i dag og hva er veien til dine mål?  De 5 områdene: Styrke, Tøying, Kondisjon, Kosthold, Ergonomi.

STYRKE

Styrketrening - sikrer deg en sterkere kropp og et bedre liv.

 

Trodde du styrketrening bare var noe for kroppsfikserte unge menn med tribaltatoveringer og pitbull? Da må du tro om igjen. Uansett kjønn, alder og om du er funksjonshemmet, vil det å trene styrke gi deg et sunnere og bedre liv. Styrketrening gir deg en velproporsjonert kropp og en rekke helsefordeler. Styrketrening styrker skjelettet, musklene og leddene og forebygger gjennom det arbeids- og belastningsskader og beinskjørhet. Det styrker hjerte og lunger, gir deg en bedre fordøyelse, balanse, nattesøvn, selvtillit og et bedre forhold til din egen kropp. Dessuten øker det forbrenningen din, ikke bare når du trener.

Bevegelighetstrening

Tøying er noe vi har fått inn med morsmelken.Grunnet mindre bevegelse i hverdagen blir  musklene mindre brukt noe som fører til mindre bevegelighet. Med tøying og bevegelighetstrening kan man motvirke dette. Ønsker du mindre stølhet i musklene viser forskning at tøying har lite til null effekt.

Man kan bruke bevegelighetstrening eller dynamisk oppvarming før trening. slik at musklene er varme og bevegelige før økten.

KONDISJON

Å trene kondisjon øker forbrenningen din betydelig, styrker hjertet og gir et utall helsefordeler.Trener hjertetAerobe prosesser betyr "med luft". Dette er en prosess som frigjør energi ved hjelp av oksygen som vi får fra luften vi puster inn. Det er musklene som trenger oksygen for å kunne holde ut over lengre tid. Når du trener kondisjon eller utholdenhet, tvinger du lungene og hjertet til å jobbe hardere for å få ut nok oksygen til vevene i kroppen. Eller sagt på en annen måte: det er hjertets evne til å pumpe blod med oksygen ut i kroppen som avgjør hvor utholdende vi er. Siden hjertet er en muskel, er dette en evne som kan trenes opp. Hjertet vil med slik trening etterhvert klare å pumpe ut mer blod per hjerteslag. I tillegg utvikler vi de minste blodårene i kroppen. Disse blodårene (kapillærene) er viktige for å få en mer effektiv tilførsel av oksygen til musklene.

Please reload

ÅPNINGSTIDER

MANDAG-FREDAG

08:00-16:00

​Torsdag

10-18.00

© 2020 by MaxLiving.

ADRESSE

Sartorvegen 12
5343 Straume

Sartor Storsenter 3.etg. over Burger King
post@maxliving.no

Tel: 91 77 70 69

  • facebook-square

FINN OSS